Rantalomat & kaupunkilomat
Kiertomatkat
Viron lomat
LEGOLAND

Hotellikuljetukset  |  Majoitus kohteessa  |  Retket  |  Opaspalvelut  | 

 

Majoitus lomakohteessa

Matkavekan hotelliluokitus

Matkavekan hotelliluokitus ei aina ole vastaava kuin hotellin paikallinen luokitus. Hotelliluokitukset eivät myöskään ole vertailukelpoisia eri maiden ja/tai lomakohteiden välillä. Hotelliluokitus vertailee lomakohteen eri hotelleja keskenään huomioiden paikallisen tason. Hotellien luokitukseen vaikuttavat monet asiat, kuten esimerkiksi hotellin palvelut, sijainti ja huoneiden varustelutaso.

*

Erittäin vaatimaton (huomattavasti lomakohteen keskitason alapuolella)

**

Keskitasoa alempi (lomakohteen keskitason alapuolella)

***

Keskitasoinen: (vastaa lomakohteen keskitasoa)

****

Keskitasoa parempi (lomakohteen keskitason yläpuolella)

*****

Korkeatasoinen (selvästi lomakohteen keskitason yläpuolella)

+ Joissain hotelleissa luokitusta on hieman korotettu plus-merkillä.

Huoneistohotellit
Huoneistohotelleissa on keittomahdollisuus (sähkö- tai kaasuliesi). Huoneistoissa on perusvarustus (yksinkertainen valikoima astioita ja aterimia sekä esimerkiksi kattila ja/tai paistinpannu), mutta esim. tiskiharjaa, astianpesuainetta, juustohöylää, siivousvälineitä tms. ei ole. Huoneistohotellien vastaanottopalvelut voivat olla rajoitetut. Maisonette = huoneisto kahdessa tasossa.

Vuoteet
Huoneessa voi olla erilliset vuoteet tai parivuode (leveys tavallisesti 120-160 cm). Lisävuode on usein kooltaan pienempi ja mukavuudeltaan vaatimattomampi kuin normaali vuode.  Lisävuode voi olla vuodesohva tai lapsille joskus kerrossänky. Lasten lisävuode saattaa olla normaalia vuodetta lyhyempi ja kapeampi. Huoneesta voi tulla ahdas, kun lisävuode on käytössä. Toive alle 2-vuotiaan matkasängystä on ilmoitettava myyntipalveluumme. Mahdollinen lisämaksu maksetaan suoraan hotelliin.

Hotellivuorokausi  
Hotellivuorokausi alkaa aikaisintaan klo 14. Kansainvälisen käytännön mukaan hotelliin sisäänkirjautuminen tulee tapahtua klo 18 mennessä. Ilmoitamme hotelleihin asiakkaidemme lennon tai laivan saapumisajan matkakohteeseen. Mikäli saavut lomakohteeseen klo 18 jälkeen, etkä kirjaudu hotelliin heti saapumisen jälkeen, muistathan ilmoittaa asiasta meille viipymättä. Näin varmistamme, että hotellivaraus pysyy voimassa. Huoneiden luovutus on lähtöpäivänä aamupäivän aikana.

Erikoistoiveet  
Asiakkaan esittämät lisätoiveet pyritään ottamaan huomioon ja toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan, mutta toiveita ei taata. Ulkomailla esimerkiksi allergiahuoneet eivät vastaa Suomen vastaavia luokituksia. Huoneen tarkka sijainti selviää vasta paikan päällä. Joissakin hotelleissa voidaan huomioida erikoisruokavaliot (esim. gluteeniton tai laktoositon), mutta erikoisruokavalioita ei voida taata ennakkoon.

Liikuntaesteiset
Kaikki hotellit eivät sovellu liikuntaesteisille esimerkiksi ympäristön tai hotellialueen korkeuserojen, hissin puuttumisen, kapeiden ovien, kylpyammeen jne. vuoksi. Valikoimassamme on myös joitakin hotelleja, joissa liikuntaesteiset on huomioitu ja inva-huoneitakin on saatavilla tilauksesta. On hyvä selvittää etukäteen liikuntaesteisyyden tasoon nähden paras majoitusvaihtoehto. Ota yhteyttä myyntipalveluumme löytääksesi sopivan hotellin.

Ateriat hotellissa 

Aamiainen vaihtelee hotellista riippuen niukan mannermaisen aamiaisen ja runsaan buffetaamiaisen välillä.

Puolihoito sisältää aamiaisen lisäksi lounaan tai päivällisen ilman ruokajuomia.

Puolihoito plus-paketti sisältää aamiaisen lisäksi lounaan tai illallisen sekä ruokajuomat (rajoitetusta valikoimasta).

Täysihoito sisältää aamiaisen lisäksi lounaan ja päivällisen ilman ruokajuomia.

Täysihoito plus-paketti sisältää aamiaisen lisäksi lounaan ja illallisen sekä ruokajuomat (rajoitetusta valikoimasta).

All inclusive -paketti* sisältää aamiaisen, lounaan ja illallisen sekä lisäksi paikallisia juomia hotellin ravintoloissa ja baareissa rajoitettuina aikoina. Useissa hotelleissa all inclusive sisältää myös välipaloja.

All inclusive light -paketti * sisältää aamiaisen, lounaan ja illallisen sekä paikallisia juomia hotellin ravintoloissa ja baareissa rajoitettuina aikoina ja rajoitetusta valikoimasta. Välipalat eivät kaikissa hotelleissa sisälly all inclusive -hintaan.

All inclusive plus -paketti * sisältää aamiaisen, lounaan ja illallisen sekä paikallisia juomia hotellin ravintoloissa ja baareissa rajoitettuina aikoina. Tarjolla laajempi juomavalikoima. Useissa hotelleissa all inclusive sisältää myös välipaloja.

* All inclusive tarkoittaa sitä, että juoma- ja ruokapalvelut hotellialueella sisältyvät matkan hintaan: aamiaiset, lounaat, päivälliset, paikalliset juomat ja mahdolliset allasbaarien välipalat. Joissakin hotelleissa ruokien ja juomien lisäksi on myös maksuttomia palveluja, esimerkiksi kuntosalin, saunan ja tenniskentän käyttö, vesiurheilumahdollisuuksia tms. All inclusiven sisältö ja aikataulut saattavat muuttua kauden aikana.

Lomakauden alussa ja lopussa (huhti- ja lokakuussa) osa lomakohteen sekä hotellin palveluista, kuten ravintolat ja harrastusmahdollisuudet, saattavat olla rajoitettuja tai kokonaan suljettuja. Ateriat voivat olla seisovan pöydän sijasta valittavissa menusta.

Huomioitavaa:
- Erikoisruokavalioita ei voida taata. Matkavekka välittää tiedon erikoisruokavaliosta etukäteen hotelliin, mutta ei vastaa toteutumisesta. 
- Useimmissa lomakohteissa on erilaisen bakteerikannan vuoksi turvallisinta käyttää juomavetenä pullotettua vettä.

Arvotavarat  
Suosittelemme aina tallelokeron vuokraamista hotellilta. Myös passista ja muista matkustusasiakirjoista kannattaa ottaa kopiot mukaan matkalle tai skannata ne omaan sähköpostiin.

Ilmastointi ja lämmitys  
Hotellien ilmastointi/lämmitys ei välttämättä ole käytössä jatkuvasti ja se saattaa toimia vain tiettyinä kellonaikoina ja vuodenaikoina säästä ja kohteesta riippuen. Kaikissa hotelleissa ei ole keskusilmastointia, vaan huoneessa voi olla erillinen, ehkä äänekäskin ilmastointilaite. Huoneiden ikkunat eivät aina ole avattavissa.  Lomakohteissa lämmitys saattaa puuttua tai sitä voidaan rajoittaa säätilojen mukaan. Huoneessa olevan mahdollisen säädinlaitteen käyttöön saa tarvittaessa apua hotellin vastaanotosta.

Hotellien meluhaitat  
Hotelliesittelyssä mainitut vilkasliikenteiset kadut, ravintolat, hotellien musiikkiohjelmat, mahdolliset rakennusprojektit yms. saattavat aiheuttaa meluhaittaa huoneeseen. Keskeisillä paikoilla sijaitsevissa hotelleissa on yleensä aina hieman meluhaittoja.

Siivous  
Siivous kuuluu huoneen tai huoneiston palveluun, mutta voi lomakohteissa olla välillä pintapuolista. Huoneet ja huoneistot siivotaan kattavasti vähintään majoituksen päättyessä, vain tasokkaimmissa hotelleissa sekä siivotaan että vaihdetaan liinavaatteet päivittäin. Pidempikestoisen oleskelun aikana (esim. viikko tai useampi) voi päivittäissiivousta pyytää tarvittaessa. Huoneistohotelleissa tiskaus ei kuulu siivoojan tehtäviin.

Uima-altaat ja allaspyyhkeet  
Hotellien uima-altaat ovat lämmitettyjä ainoastaan, jos se erikseen hotellin esittelytekstissä mainitaan. Lämmitetynkin altaan veden lämpötila on usein vain 20 astetta. Jotkut hotellit lainaavat tai vuokraavat asiakkailleen pyyhkeitä allas- ja rantakäyttöön. Pyyhkeen kadotessa asiakas on vastuussa sen korvaamisesta hotellille.

Maksulliset / maksuttomat palvelut 
Hotellin palveluista ja huoneen varustuksesta kerrotaan hotelliesittelyn yhteydessä. Osa palveluista mm. sauna, kylpyläpalvelut, kuntosali, tenniskenttä ym. ja huoneen osalta esim. minibaari ovat maksullisia, mikäli hotellitekstissä ei ole erikseen mainittu niiden olevan maksuttomia.

Internetyhteys
Hotellien langattomien verkkojen toimivuudessa voi olla suuria eroja; Yhteydet voivat olla hitaita ja ajoittaiset katkokset ovat mahdollisia. Matkavekka ei vastaa hotellitiedoissa mainittujen verkkoyhteyksien toimivuudesta.

Muuta huomioitavaa 
Kaikki hotellit eivät salli omien ruokien ja juomien viemistä huoneeseen. Hotellin vastaanottopalvelut voivat olla rajoitetut. Lomakauden alussa ja lopussa (huhti- ja lokakuussa) osa kohteen sekä hotellin palveluista, kuten ravintolat ja harrastusmahdollisuudet, saattavat olla rajoitettuja tai kokonaan suljettuja. Osa hotelleista saattaa olla viileitä ja kosteita, varsinkin lomakauden alussa ja lopussa. Vesi- ja sähkökatkokset ovat mahdollisia kaikkialla. Varsinkin kaupunkihotelleissa mahdollinen parveke on usein pieni ja kalustamaton. Näköala voi olla viereiseen rakennukseen tai takapihalle.

Monet hotellit käyttävät aurinkoenergiaa veden lämmittämiseen ja kuuman veden lämpötila voi silloin epävakaisemmalla säällä olla alhaisempi. Huippusesongin aikana voi veden vedenpaine ajoittain laskea kovan kulutuksen vuoksi.

Lomakohteissa saattaa esiintyä hyttysiä, muurahaisia, kärpäsiä, torakoita ja muita hyönteisiä. Erilaiset kovakuoriaiset, torakat ja muurahaiset ovat yleisiä, mutta harmittomia, ja niitä saattaa olla myös korkeatasoisissa hotelleissa sekä hotellin ylemmissä kerroksissakin.

Takuumaksut
Kansainvälisen käytännön mukaan hotellit saattavat varata asiakkaan luottokortilta katetta takuumaksuna tai periä takuumaksun käteisellä hotelliin sisään kirjauduttaessa. Käytäntö on täysin hotellikohtainen ja vaihtelee, mutta on käytössä erityisesti hotelleissa, jotka sallivat asiakkaidensa tilata huonelaskuunsa erilaisia lisäpalveluita kuten ravintola-, pesula- ja huonepalveluita. Takuusumma palautetaan hotellista ulos kirjauduttaessa, mikäli sitä vasten ei ole tilattu erilaisia hotellin lisäpalveluita. Mikäli haluat tarkistaa oman hotellisi käytännön ennen matkaasi, voit olla asiasta yhteydessä suoraan hotelliisi. 

Turistivero (hotellivero)
Useissa lomakohteissa paikalliset viranomaiset perivät matkustajilta erillistä turistiveroa, jonka suuruus vaihtelee lomakohteen ja hotellin tason mukaan. Tällaisia viranomaismaksuja ei voida sisällyttää matkan hintaan, vaan matkustaja suorittaa maksun hotellissa sisään- tai uloskirjautumisen yhteydessä. Tiedotamme viranomaismaksuista viipymättä tiedon saatuamme. Viranomaismaksuja voidaan alkaa periä lyhyelläkin varoitusajalla ja maksujen suuruus voi muuttua ilmoittamatta. 

Valokuvat
Joissakin hotelli- ja huonekuvauksissa on valokuvausteknisistä syistä käytetty laajakulmaobjektiivia. Tämä saattaa muuttaa kuvan mittasuhteita niin, että huoneet tai esim. allasalue näyttävät todellisuutta suuremmilta. Hotellihuoneiden kuvat ovat esimerkkejä joista huoneet ja huoneistot voivat poiketa jonkin verran. Mahdolliset näköalat, kuten esim. meri- tai uima-allasnäköala, on vahvistettu kirjallisesti matkavahvistuksessa.

Määrittelemätön majoitus
Määrittelemätön majoitus sopii niille, joilla ei ole majoituksen suhteen taso- tai erityisvaatimuksia. Majoitus voi olla hotelli, huoneistohotelli, lomahuoneisto, pensionaatti tai vastaava, ja se voi sijaita internetsivuillamme esiteltyjen lomakohteiden ulkopuolella. Lomakohde ja/tai majoituspaikka voi vaihtua kesken loman useammankin kerran, jopa lyhyellä varoitusajalla. Siirtyminen hotellien välillä ei sisälly matkan hintaan.

Majoitus selviää vasta paikan päällä. Määrittelemätöntä majoitusta ei välttämättä ole esitelty internetsivuillamme. Majoitus on tavallisesti tasoltaan hyvin vaatimaton eikä palveluja (kuten ilmastointia, tallelokeroa, uima-allasta tai siivousta) voida taata. Kahden hengen vuoteena voi olla kapeahko parivuode. Majoituksessa on pääsääntöisesti oma suihku ja wc, mutta mikäli majoituksenne osuu suurempaan huoneistoon toisen seurueen kanssa, suihku ja wc saattavat tällöin olla yhteiskäytössä eikä huoneiden välillä välttämättä ole lukitusmahdollisuutta. Toinen seurue voi edustaa myös muuta kuin Suomen kansallisuutta.

Ympäristössä saattaa olla häiriötekijöitä kuten vilkas liikenne ja yöelämä, mutta majoitus voi myös sijaita loma-alueiden palveluiden ulkopuolella. Monet edulliset majoitukset ovat etenkin nuorten suosiossa.

Matkaseurueelle, joka varaa useamman huoneen, emme voi taata majoitusta samassa hotellissa tai lomakohteessa. Tiedon hotellista ja sen sijainnista saa lomakohteen lentoasemalla oppaaltamme.


Määrittelemättömän majoituksen matkan hintaan sisältyy
 
- edestakainen lentomatka
- lentoyhtiön sallima määrä matkatavaraa
- majoitus, jonka nimi ja sijainti selviävät kohdemaan lentokentälle saavuttaessa

Määrittelemättömän majoituksen matkan hintaan ei sisälly
 
- kuljetus lentoasemalta hotelliin ja takaisin (saatavilla lisämaksusta varauksen yhteydessä)
- ateria lennoilla (saatavilla lisämaksusta tietyille lentoyhtiölle)
- ateriat majoituspaikassa (ei saatavilla lisämaksusta varauksen yhteydessä)

Rajoitetut opas- ja retkipalvelut
- oppaan tavoittaa päivittäin palvelupuhelimesta
- järjestämillemme lisämaksullisille retkille voi osallistua, mikäli saapuu omatoimisesti jollekin normaaleista retkipysäkeistämme

Huom!

Majoituksen suhteen emme ota vastaan toivomuksia. Kaikille, joilla on erityistoivomuksia matkan suhteen, suosittelemme tutustumista nimeltä mainittuihin hotelleihimme.

 

 

Jaa tämä sivu sähköpostitse