Kaikki kohteet
Kaupunkilomat
Risteilyt

Yleiset matkapakettiehdot 1.7.2018 alkaen tehtyihin varauksiin >>

Matkavekan lisä- ja erityisehdot 1.7.2018 - 1.12.2019 tehtyihin varauksiin >>

 

MATKAVEKAN LISÄ- JA ERITYISEHDOT 2.12.2019 ALKAEN TEHTYIHIN VARAUKSIIN

 

VOIMASSAOLO
Nämä ehdot koskevat 2.12.2019 alkaen tehtyjä matkapakettisopimuksia.

MATKAVEKKA
Matkavekan järjestämien matkojen vastuullinen matkanjärjestäjä on emoyhtiö TravelCo Nordic A/S, joka on rekisteröitynyt Tanskaan ja asettanut kuluttajavakuuden Rejsegarantifondiin (numero 1242). TravelCo Nordic A/S:n liikeyritystunnus on Y-tunnus (CVR) 21148180. Matkavekalla on kansainväliset IATA-oikeudet varata, myydä ja kirjoittaa lentolippuja. (International Air Transport Association). Matkavekka on SMAL:n (Suomen Matkatoimistoalan Liitto ry:n) jäsen. Jäsentunnus SMAL 19795.

Matkavekan matkapaketteihin sovellettavat ehdot:

- EU:n matkapakettidirektiivi (EU 2015/2302)
- Laki matkapalveluyhdistelmistä (901/2017)
- Yleiset matkapakettiehdot (YME 3.5.2018)
- Matkavekan lisä- ja erityisehdot

Matkaehdot ovat luettavissa kotisivuillamme www.matkavekka.fi

Maksamalla varausmaksun asiakas tai ryhmävarauksen yhteyshenkilö hyväksyy matkavahvistuksen tiedot ja kyseiseen matkaan sovellettavat matkaehdot.

MATKAVEKKA-LOMAPAKETIT
Matkavekka-lomapaketti tarkoittaa useasta lähdöstä koostuvaa tuotettua säännölliseen matkapakettisarjaan kuuluvaa matkaa. Matkavekka-lomapaketin kuljetus toteutetaan tilaus- tai reittilennolla.

LENTO+HOTELLI-LOMAPAKETIT
Lento+hotelli-lomapaketti tarkoittaa reittilentoihin perustuvaa, yksilöllisesti koottavaa omatoimista matkaa, joka ei perustu säännöllisiin matkasarjoihin tai paikkakiintiöihin. Lento+hotelli-lomapaketeissa lipunkirjoitus tapahtuu automaattisesti heti vahvistamisen ja maksamisen jälkeen. Lipputyypit eivät lähtökohtaisesti salli takaisinmaksua tai muutoksia lipunkirjoituksen jälkeen. Tästä johtuen lento+hotelli-lomapakettien muutos- ja peruutusehdot ovat huomattavasti yleisiä matkapakettiehtoja tiukemmat.

ERIKOISMATKAT JA RYHMÄMATKAT
Matkavekan erikoismatkoissa ja asiakkaan tilauksesta kootuissa räätälöidyissä ryhmämatkoissa voidaan matkan erityisluonteen vuoksi soveltaa yllä mainituista ehdoista poikkeavia matkakohtaisia erityisehtoja, jotka ilmoitetaan kyseisen matkan tiedoissa ja/tai varausvahvistuksessa.

YKSITTÄISET PALVELUT
Erillisinä ostetut palvelut, kuten pelkät lennot, pelkkä majoitus tai muu yksittäinen matkapalvelu, eivät muodosta matkapakettia.

 

1. MATKOISTA ANNETTAVAT TIEDOT JA VARAUSTEN TEKEMINEN

Kaikki matkoihin liittyvät ennakkotiedot (kuten aikataulut, lähtöpaikat ja kohteet, hinnat ja ohjelmat) ovat sitoumuksetta ja ne on aina matkaa varattaessa tarkistettava. Sopimus syntyy varaushetken tietoihin perustuen.

Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen maksusuoritus on maksettu viimeistään eräpäivänä (YME 3.1.)

Matkavekan matkapakettivalikoima esitellään reaaliaikaisesti verkkosivuilla www.matkavekka.fi. Matkojen saatavuus vaihtelee kysynnän ja tarjonnan mukaisesti. Jotkut matkat voivat olla myynnissä vain tietyn ajan ja uutta tarjontaa voi syntyä milloin tahansa. Matkan hinta määräytyy varaushetken mukaisesti, eikä hinta ole sidoksissa aikaisemmin tai myöhemmin vallinneisiin hintoihin. Matkapaketin saatavuus ja hinta vahvistuvat, kun varaus on tehty onnistuneesti.

Ryhmien (10 henkilöä tai enemmän) paikkatilannetiedustelut ja varaukset on tehtävä Matkavekan asiakaspalvelusta tai valtuutetulta jälleenmyyjältä. Ryhmävarauksia ei voi tehdä verkkokaupassa. Ryhmille vahvistetaan paikat ja hinta sekä mahdolliset erityisedut tapauskohtaisesti. Ryhmien hinnoittelu tai ryhmämatkan sisältö voi poiketa yleisvalikoimasta ja/tai -hinnoittelusta. Ryhmien maksu-, muutos- ja peruutusehdot ilmoitetaan tapauskohtaisesti ryhmätarjouksessa.

 

2. MAKSUT

2.1. Maksuehdot

- Kun matka varataan vähintään 45 vrk ennen lähtöpäivää ja matkan hinta on yli 200 €/matkustaja, varausmaksu 200 €/matkustaja maksetaan varauksen yhteydessä.
- Loppumaksu erääntyy maksettavaksi 45 vrk ennen matkaa.

- Kun matka varataan alle 45 vrk ennen lähtöpäivää tai matkan hinta on 200 €/matkustaja tai vähemmän, maksetaan matkan kokonaishinta varauksen yhteydessä.

2.2. Maksutavat

Verkkokaupassa yksittäisvarauksen voi maksaa luottokortilla (Visa ja Mastercard) tai verkkopankkimaksuna. Visa- tai Mastercard-kortilla maksettaessa ei peritä maksutapaan perustuvia lisämaksuja. Verkkosivuillamme omalle varaukselle kirjaudutaan matkavahvistuksen varausnumerolla ja ensimmäisen matkustajan sukunimellä.

Asiakaspalvelun kautta varattaessa matkamyyjä lähettää laskun sähköpostitse, antaa maksutiedot puhelimitse tai ohjaa maksamaan verkkokaupassamme. Mikäli varauksen asiakastiedoissa ei ole sähköpostiosoitetta, varaukselle ei voi kirjautua verkkokaupassa.

Lahjakortilla ei voi maksaa verkkokaupassa. Mikäli matkavarauksen haluaa maksaa Matkavekan lahjakortilla, on otettava yhteyttä asiakaspalveluun.

2.3. Eräpäivät

Mikäli maksuehtoja ei noudateta, Matkavekalla on oikeus peruuttaa varaus ja purkaa sopimus ilman erillistä ilmoitusta. Matkavekalla ei ole velvollisuutta tarjota kyseisiä tai vastaavia palveluita, hintoja tai ehtoja myöhemmin, vaikka asiakas suorittaisi maksun jälkikäteen ja/tai haluaisi palauttaa varauksen voimaan.

2.4. Toimistokulut

Matkaehtojen mukaisista peruutuksista ja muutoksista perittävän toimistokulun suuruus ilmoitetaan palveluhinnastossa www.matkavekka.fi/palveluhinnasto

2.5. Käsittelykulut

Lento+hotelli-lomapakettien käsittelykulun suuruus ilmoitetaan palveluhinnastossa www.matkavekka.fi/palveluhinnasto

2.6. Erikseen tilatut tapahtumaliput, aktiviteetit ja muut maksulliset lisäpalvelut

Erillisestä tilauksesta varattavat maksulliset lisäpalvelut, kuten ooppera-, konsertti- ja ottelulippujen tai kylpylä- ja kauneushoitojen varaukset ovat sitovia ja erääntyvät maksettavaksi heti.

Tällaisiin asiakkaan pyynnöstä tehtyihin lisäpalveluhankintoihin sovelletaan palveluntuottajan omia muutos- ja peruutusehtoja. Kehotamme hankkimaan matkavakuutuksen, sillä sitovasti tilattuja maksullisia lisäpalveluja ei hyvitetä matkan peruuntuessa.

 

3. HINNAT

3.1. Hinnoittelu

Matkapakettien markkinoinnissa ja ilmoittelussa hinta tarkoittaa yleisimmin yhden aikuisen hintaa jaetussa kahden hengen majoituksessa. Alkaen-hinta voi perustua myös suurempiin huoneisiin/hytteihin.

Matkavekan matkapakettien hinnat ilmoitetaan euroissa.

Hintaan sisältyy

- sähköpostitse toimitettavat matkadokumentit
- edestakainen kuljetus (lento/laiva) matkalipussa mainitulta lentoasemalta lentokohteeseen tai lähtösatamasta määräsatamaan
- mahdolliset lentokenttä- tai satamaverot
- majoitus ja mahdolliset ateriat matkalipun mukaisesti
- suomenkielinen opaspalvelu matkakohteessa (ei koske omatoimisia lento+hotelli-lomapaketteja eikä Tallinnan matkapaketteja)

Erikoismatkoilla ja asiakkaan tilauksesta räätälöidyillä ryhmämatkoilla voi olla poikkeava matkan sisältö, joka ilmoitetaan matkan esittelyssä ja/tai matkavahvistuksessa.

Hintaan ei sisälly (ellei toisin mainita)

- palvelumaksut
- matkadokumenttien toimitus postitse
- hotellikuljetus matkakohteessa
- maa- ja liittymäkuljetukset kotimaassa
- retket ja muut lisäpalvelut matkakohteessa
- ruokajuomat ja palvelurahat
- passi- ja viisumikulut
- lentokentillä mahdollisesti perittävät viranomaismaksut, joita ei voida periä matkan hinnan yhteydessä
- lomakohteissa mahdollisesti perittävät turistiverot tai muut viranomaismaksut, joita ei voida periä matkan hinnan yhteydessä
- rokotukset
- matkavakuutus
- ateria lentomatkalla
- matkalaukun kuljetus lentomatkalla
- hotellien omat takuumaksut

3.2 Verot ja matkustajamaksut

Matkan hintaan sisällytetään ne verot ja matkustajamaksut, jotka voidaan maksaa ennen matkalle lähtöä. Monissa matkakohteissa peritään paikan päällä yöpymisen yhteydessä erilaisia viranomaismaksuja, kuten turisti-, ympäristö- tai kaupunkiveroa. Näiden maksujen suuruus riippuu majoituksen tasosta ja pituudesta. Näitä maksuja ei voi periä matkan hinnassa, vaan ne on maksettava hotellissa.

3.4. Lapset ja lapsialennukset

Lapsihinnat ja lapsialennukset vaihtelevat matkoittain ja hotelleittain. Lapsen matkan hinta ja mahdollinen lapsialennus näkyvät matkaa varatessa. Lapsialennus edellyttää (ellei toisin mainita) majoittumista kahden täysin maksavan aikuisen kanssa samassa huoneessa tai huoneistossa. Yhden aikuisen kanssa matkustava lapsi maksaa saman hinnan kuin aikuinen.

Lapsi, joka on koko matkan ajan alle 2-vuotias, voidaan varata sylilapsena ilman omaa lento- ja vuodepaikkaa, aterioita ja muita matkustajakohtaisia palveluita. Jokaista alle 2-vuotiasta matkustajaa tulee seurata vähintään yksi aikuinen. Jos alle 2-vuotiaalle sylilapselle halutaan oma istuma- ja/tai vuodepaikka, hänen varaustaan käsitellään kuin 2-vuotta täyttänyttä lasta.

Lasten ja sylilasten matkojen hinnat käyvät ilmi varausta tehtäessä. Lapsen sallittu matkatavaramäärä vaihtelee lentoyhtiöittäin. Mahdolliset erilliskulut (esim. lastensänky, ateriat) maksetaan matkakohteessa suoraan hotellille. Lapsialennusta ei myönnetä samanaikaisesti muiden alennusten kanssa (esim. lisävuodealennus).

Ilman huoltajaa matkustavalla alle 18-vuotiaalla henkilöllä on oltava matkalla mukana huoltajan allekirjoittama suostumus matkan hankkimiseen ja matkalle lähtemiseen, mieluiten englannin kielellä. Täältä löydät alaikäisen matkustuslupalomakkeen.

Tutustu Ulkoministeriön ohjeisiin: https://um.fi/lapselle-huoltajien-lupa-lomamatkalle. Osa lentoyhtiöistä ja hotelleista saattavat rajoittaa alle 18-vuotiaiden kuljetusta/majoittumista ilman huoltajaa.

 

3.5. Huonetyyppikohtaiset lisämaksut

Mahdolliset huonetyyppikohtaiset lisämaksut, kuten lisämaksu merinäköalasta, veloitetaan kaikilta paitsi alle 2-vuotiailta sylilapsilta. Matkan hinta mahdollisine lisämaksuineen näkyy verkkokaupassa matkaa varattaessa.

Matkapaketin hinta edellyttää, että huone/huoneisto/hytti varataan tietylle vähimmäismäärälle matkustajia. Jos matkustajia on vähemmän kuin huoneen/huoneiston edellyttämä vähimmäismäärä, huoneeseen/huoneistoon majoittuvalta/majoittuvilta veloitetaan nk. vajaakäyttömaksu. Esimerkiksi yksin matkustavan on varattava huone/hytti omaan käyttöönsä ja maksettava siitä aiheutuva vajaakäytön lisämaksu.

3.6. Hinnanmuutokset ja kampanjatarjoukset

Matkavekka varaa oikeuden hinnanmuutoksiin. Hinnat voivat muuttua varaustilanteen mukaan jopa useita kertoja päivässä. Hinta vahvistuu varauksen yhteydessä. Tarjous- ja kampanjahinnat kohdistuvat vain uusiin varauksiin, eikä niitä voi hyödyntää aiemmin tehtyihin varauksiin.

Matkavekka varaa oikeuden tarjota kampanjakohtaisesti tai harkintansa mukaan ylimääräisiä etuja asiakkaille tai osalle asiakkaista, mutta ei kuitenkaan ole velvoitettu tarjoamaan näitä kaikille asiakkaille.

Kampanjatarjoukset eivät automaattisesti koske ryhmämatkoja, vaan ryhmille tehdään ryhmäkohtainen tarjous tapauskohtaisesti.

 

4. MATKUSTAJAN TEKEMÄT PERUUTUKSET

Asiakkaan on ilmoitettava matkan peruutuksesta Matkavekalle viivytyksettä. Matkan peruutusajankohdaksi katsotaan se aika, jolloin Matkavekka saa tiedon peruutuksesta.

Matkavekka-lomapaketit

Peruutusehtojen osalta sovelletaan yleisiä matkapakettiehtoja, kohta YME 4: https://www.matkavekka.fi/yleista/matkaehdot/yleiset-matkapakettiehdot/

Matkapakettiehdoissa mainitut toimistokulut on ilmoitettu palveluhinnastossa www.matkavekka.fi/palveluhinnasto

Lento+hotelli-lomapaketit

- Kun matkasta on maksettu vain varausmaksu, peritään kuluina maksettu varausmaksu.
- Kun matka on maksettu kokonaan, peritään kuluina 95% matkan hinnasta.

Lento+hotelli-lomapaketit ovat reittilentoihin perustuvia, yksilöllisesti koottavia omatoimisia matkapaketteja. Lipunkirjoitus tapahtuu automaattisesti heti vahvistamisen ja maksamisen jälkeen. Lipputyypit eivät lähtökohtaisesti salli takaisinmaksua lipunkirjoituksen jälkeen. Lento+hotelli-lomapakettien peruutusehdot ovat tästä johtuen huomattavasti yleisiä matkapakettiehtoja tiukemmat.

Viime hetken peruutukset

Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella ilmoitus peruutuksesta on tehtävä viipymättä, mutta viimeistään ennen menokuljetuksen lähtöaikaa Matkavekan päivystysnumeroon +358401350199.

 

5. MATKUSTAJAN TEKEMÄT VARAUSMUUTOKSET

5.1. Nimenmuutokset

Nimenmuutoksen voi tehdä kuluitta viimeistään 45 vrk ennen matkan alkua matkaseurueen kokoonpanon ja majoitusjärjestelyiden muuttumatta. Kuluttoman nimenmuutoksen edellytyksenä on, että kuljetusyhtiön ja hotellin sopimukset sen sallivat, eivätkä esimerkiksi viisumimääräykset ole esteenä. Myöhemmin kuin 45 vrk ennen lähtöä tehtävistä nimenmuutoksista peritään palveluhinnaston mukaiset toimistokulut sekä sen lisäksi mahdollisesti aiheutuvat todelliset kulut.

Mikäli nimenmuutos johtaa majoitusjärjestelyiden muutoksiin tai mikäli muutoksen takia joudutaan kirjoittamaan muutoskelvottoman matkalipun tilalle uusi, voivat todelliset kustannukset olla korkeita. Nimenmuutokset on ilmoitettava matkanjärjestäjälle niin pian kuin mahdollista.

Nimenmuutosoikeus ei koske lento+hotelli-lomapaketteja, joiden muutosehdot ovat huomattavasti yleisiä matkapakettiehtoja tiukemmat. Lento+hotelli-lomapaketit ovat reittilentoihin perustuvia, yksilöllisesti koottavia omatoimisia matkapaketteja. Lipunkirjoitus tapahtuu automaattisesti heti vahvistamisen ja maksamisen jälkeen. Pääsääntöisesti vahvistettua varausta ja nimeä lentolipussa ei voi muuttaa. Nimenmuutokset käsitellään tapauskohtaisesti.

5.2 Lähtöpäivän, matkakohteen ja/tai hotellin muutos

Matkustajalla on oikeus muuttaa yhden kerran lähtöpäivää, matkakohdetta, hotellia ja/tai huonetyyppiä ilman muutoksesta aiheutuvaa toimistokulua, jos matkan alkuun on vähintään 45 vrk. Muutostapauksissa peritään/hyvitetään mahdollinen hinnanerotus. Alle 45 vrk ennen matkan alkua tehty muutos käsitellään matkan peruutuksena ja uuden varaamisena, jolloin kulut määräytyvät peruutusehtojen mukaan.

Muutoksen voi tehdä vain toiseen Matkavekka-lomapakettiin. Muutosoikeus ei kuitenkaan koske tarjous- tai kampanjahintaisia matkoja eikä normaalihintaisen matkan vaihtamista tarjous- tai kampanjahintaiseksi matkaksi. Myöskään matkoihin, joiden peruutusehtoja on rajoitettu erityisehdoin tai joita ei voida palauttaa takaisin myyntiin, ei sovelleta edellä mainittua muutosoikeutta.

Muutosoikeus ei koske lento+hotelli-lomapaketteja, joiden muutosehdot ovat huomattavasti yleisiä matkapakettiehtoja tiukemmat. Lento+hotelli-lomapaketit ovat reittilentoihin perustuvia, yksilöllisesti koottavia omatoimisia matkapaketteja. Lipunkirjoitus tapahtuu automaattisesti heti vahvistamisen ja maksamisen jälkeen. Useimmat lentolipputyypit eivät salli takaisinmaksua tai muutoksia lipunkirjoituksen jälkeen. Lento+hotelli-lomapakettien muutokset käsitellään aina tapauskohtaisesti. Muutoskulut määräytyvät lentoyhtiön ja hotellin varausehtojen mukaan. Pääsääntöisesti vahvistettua varausta ei voi muuttaa.

5.3. Maksujen palautukset

Mikäli peruutus- tai muutostilanteessa palautettavaa jää alle 5 euroa, summaa ei palauteta.

5.4. Reittilentojen muutokset

Matkustaja ei tule hyväksyä lentoyhtiön mahdollisesti suoraan matkustajalle ilmoittamaa uudelleenreititystä ottamatta ensin yhteyttä matkanjärjestäjään. Mikäli matkustaja hyväksyy lentoyhtiön uudelleenreitityksen tai korvaavan lennon ilman Matkavekan hyväksyntää, ei Matkavekka vastaa mahdollisista kuluista tai ole välttämättä velvollinen maksamaan hinnanalennusta esimerkiksi matkakohteessa oloajan lyhenemisen tai pidentymisen vuoksi.

 

6. MATKANJÄRJESTÄJÄN PERUUTUS- JA MUUTOSOIKEUS

Matkavekalla on oikeus peruuttaa matka tai matkasarja vähäisen osanottajamäärän vuoksi, mikäli varanneiden määrä on vähemmän kuin 75% matkanjärjestäjän käytettävissä olevista paikoista peruutushetkellä. Peruuttamisesta ilmoitetaan yleisten matkapakettiehtojen (10.1.a) mukaan.

Matkavekka pidättää oikeuden retkiohjelmien ja muiden lisäpalveluiden sisältö- ja hintamuutoksiin. Retkille on vähimmäis- ja enimmäisosanottajamäärät. Retkien toteutuminen vahvistuu matkakohteessa lopullisen osanottajamäärän selvittyä.

 

7. MÄÄRITTELEMÄTÖN MAJOITUS

Määrittelemättömän majoituksen tarkempi kohde ja majoituspaikka selviävät vasta matkakohteeseen saavuttaessa. Majoitusta ei välttämättä ole esitelty Matkavekan verkkosivuilla eikä sen hinta tai taso ole yhteydessä esiteltyihin hotelleihin. Määrittelemätön majoitus saattaa myös vaihtua kesken loman toiseen ja/tai se voi koostua yhteiskäytössä olevista tiloista, kuten muiden matkustajien kanssa jaettavasta huoneistosta. Määrittelemätön majoitus voi olla hotellissa, huoneistohotellissa, pensionaatissa, lomahuoneistossa tai mökissä/talossa/rivitalossa tai asuntolaivassa eikä sitä voi valita etukäteen. Matkakohteessa ei välttämättä ole Matkavekan oppaita tai kohdepalveluita. Määrittelemätön majoitus voi olla vaatimattomampi kuin Matkavekan muu tarjonta. Määrittelemättömän majoituksen ostavalta edellytetään omatoimisuutta ja valmiutta itsenäiseen lomanviettoon.

 

8. HOTELLIKULJETUS

Matkavekka-lomapaketteihin ja osaan omatoimisista lento+hotelli-lomapaketeista voi ostaa lisämaksullisen kuljetuksen matkakohteen lentokentältä hotelliin ja takaisin. Hotellikuljetuksen hinta on aina meno-paluuhinta, eikä hinnasta hyvitetä, vaikka ei käyttäisi kuljetusta molempiin suuntiin.

Hotellikuljetuksen hintaan sisältyy kuljetus myös matkalaukulle (1 kpl / 2-vuotta täyttänyt matkustaja). Mahdollisista lisä- tai erityismatkatavaroista on syytä ilmoittaa etukäteen.

Kuljetukseen on siirryttävä viipymättä maahantulomuodollisuuksien ja matkatavaroiden saamisen jälkeen. Mikäli matkatavarat eivät saavu ja joutuu selvittämään asiaa kansainvälisellä puolella, on soitettava matkasta riippuen joko Matkavekan oppaalle tai matkalipussa näkyvään kuljetuksen kontaktinumeroon.

 

9.PELKKÄ LENTO

Pelkän lennon hintaan sisältyy vain matkalipun mukainen lentomatka.

Pelkkä lento on välitetty palvelu, joka ei yksinään muodosta matkapakettia. Pelkkään lentoon ei sovelleta yleisiä matkapakettiehtoja, lukuun ottamatta kohtia 2.6., 3., 8., 9., 10., 11. Muilta osin sovelletaan yleistä kuljetusoikeudellista lainsäädäntöä ja soveltuvin osin Matkavekan lisä- ja erityisehtoja.

9.1. Lentoaikataulu

Lentoaikatauluun voi tulla Matkavekasta riippumatomia muutoksia. Muutoksista ilmoitetaan asiakkaalle niin pian kuin mahdollista. Pelkän lennon ostanut matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Matkavekalle yhteystiedot (puhelinnumero ja sähköpostiosoite), joista hänet tavoittaa myös matkan aikana mahdollisten muutosten tai poikkeustilanteiden yhteydessä. Matkustaja on velvollinen tarkistamaan paluulennon aikataulun Matkavekan kohdehenkilökunnalta, yhteystiedot toimitamme ennen matkan alkua.

9.2. Pelkän lennon peruutusehdot:

Jos lentovaraus peruutetaan viimeistään 45 vrk ennen matkan alkua, peritään peruutuskuluna varausmaksu 200 €/hlö.

Jos lentovaraus peruutetaan myöhemmin kuin 45 vrk ennen, peritään peruutuskuluna koko lennon hinta.

 

10. MATKUSTAJAN VASTUU

Yleisten pakettimatkaehtojen ja yllä olevien ehtojen lisäksi matkustajalla on seuraavia vastuita.

10.1. Matkustajalla on matkavahvistuksen saatuaan velvollisuus tarkistaa, että matkavahvistuksessa mainitut matkustajatiedot, matkapäivät, matkakohde sekä lento- ja majoitustiedot ovat oikein. Matkustajan nimi on annettava siinä muodossa, jossa se lukee matkustusasiakirjassa (ensimmäinen etunimi + sukunimi). Matkustaja vastaa virheellisinä tai puutteellisina Matkavekalle annettujen tietojen korjaamiskustannuksista. Matkustajalla tai matkaseurueen edustajalla on oltava matkalla mukana viimeisin matkavahvistus ja mahdolliset muut matkadokumentit, kuten majoitusvoucher.

Asiakkaan on ilmoitettava, mikäli matkadokumentit eivät saavu perille sähköpostitse vuorokauden tai postitse viikon kuluessa varauksen tekemisestä. Matkavekka ei vastaa postitettujen matkadokumenttien katoamisesta. Matkadokumentteja ei postiteta Suomen ulkopuolelle.

10.2. Matkustajan on annettava Matkavekalle sellainen osoite ja puhelinnumero, johon hänelle voidaan toimittaa tieto matkaa koskevista asioista myös matkan aikana. Viestintä tehdään ensisijaisesti sähköpostilla ja matkapuhelimen tekstiviestein. Matkustajalla on velvollisuus seurata ilmoittamansa viestinten (sähköposti, matkapuhelin) saapuneita viestejä ennen matkaa ja sen aikana.

10.3. Matkustajalla on velvollisuus tuoda matkanjärjestäjän tietoon jo varausvaiheessa mahdollinen avustustarpeensa ja/tai liikunta- tai aistirajoitus, jolla voi olla vaikutusta matkan toteuttamiseksi tehtäviin järjestelyihin, esimerkiksi kuljetus- tai majoitusyritysten turvallisuusmääräysten noudattamiseksi. Laiminlyönti saattaa johtaa matkalle pääsyn estymiseen. Osalle matkoista vaaditaan niiden luonteen vuoksi esteetöntä liikuntakykyä mm. ohjelmaan kuuluvien kävelyosuuksien, epätasaisen maaston tai korkeuserojen vuoksi.

10.4. Jos matkustaja ei saavu matkan lähtöpaikalle sovittuna ajankohtana, Matkavekalla on oikeus peruuttaa matkustajan matkan hintaan sisältyvät palvelut ilman takaisinmaksua.

10.5. Jos matkustaja ei käytä jotain hänelle varatuista kuljetuksista (esim. menolentoa), peruuntuvat sen jälkeiset kuljetusosuudet (esim. paluulento) ilman takaisinmaksua.

10.6. Matkustaja, joka eroaa ryhmästä eikä käytä varaamaansa majoitusta tai muita palveluita tai käyttää niitä vain osan lomastaan on velvollinen ilmoittamaan asiasta välittömästi Matkavekan oppaalle. Matkustaja on velvollinen tarkistamaan paluulennon ajankohdan Matkavekan oppaalta paluuta edeltävänä päivänä. Omatoimimatkustajan tulee varmistaa paluumatkan tiedot luotettavasta lähteestä (kuljetusyhtiöltä, lentoasemalta tai Matkavekalta) vuorokautta ennen paluun ajankohtaa. Ellei matkustaja noudata tätä velvollisuutta tai myöhästyy ilmoitetusta lähtöajasta, vastaa matkustaja itse paluukuljetuksista ja sen kustannuksista.

10.7. Käyttämättä jääneistä matkapalveluista ei suoriteta matkustajalle hyvitystä.

10.8. Matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista ja niiden voimassaolosta ja oikeellisuudesta (passi, viisumi, rokotustodistukset, matkavakuutus jne.). Jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava oma henkilökohtainen voimassa oleva ja määräykset täyttävä matkustusasiakirja. Matkavekka ei korvaa puutteellisten tai epäpätevien asiakirjojen vuoksi estyneen matkaan pääsyn kustannuksia.

10.9. Kehotamme jokaista matkustajaa hankkimaan riittävän peruutusturvan sisältävän matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen.

10.10. Matkustajan on noudatettava Matkavekan ja matkapaketin toteuttamiseen osallistuvien kuljetus-, majoitus- ja ohjelmapalveluyritysten ohjeita, määräyksiä ja ehtoja. Erityisesti on huolehdittava matkaan liittyvien aikarajojen ja aikataulujen noudattamisesta. Matkavekka ei vastaa seurauksista tai kustannuksista, joita matkustaja omalla menettelyllään tai tuottamuksellaan aiheuttaa.

10.11. Mikäli matkustajalla on mukanaan erikoismatkatavaroita, kuten pyörätuoli, sukset tai surflauta, on niistä ilmoitettava Matkavekan asiakaspalveluun hyvissä ajoin ennen matkaa. Erikoismatkatavaroiden säännökset vaihtelevat kuljetusyhtiöittäin ja niiden kuljetus on varmistettava aina erikseen. 

10.12. Matkustaja vastaa itse järjestelyistä, joita tekee matkapaketin ulkopuolella. Tällaisia ovat esimerkiksi itse varatut liittymäkuljetukset, autonvuokraus tai tapahtumaliput. Matkavekka ei vastaa näiden palvelujen toteutumisesta tai järjestelyistä.

 

11. HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY

Asiakkaan varatessa matkan tai muita palveluja verkossa, puhelimitse tai jonkun jälleenmyyjämme tai edustajamme kautta, käsittelee Matkavekka ja tietyissä tilanteissa myös muut TravelCo Nordic -konserniin kuuluvat yritykset antamiasi henkilötietoja, kuten mm. nimitietoja, matkakohdetta, erikoisruokavalioon liittyviä toiveita ja erityisiä, matkan kannalta merkittäviä terveydentilaasi liittyviä tietoja. Henkilötietojasi saattavat käsitellä myös yhteistyökumppanimme matkailualalla, esimerkiksi lentoyhtiöt, hotellit ja lomakohteen paikalliset yhteistyökumppanit sekä Matkavekan valitsemat hallinnollisia ja järjestelmäpalveluja tuottavat alihankkijat. Matkakohteesi sijainnista riippuen henkilötietojasi saatetaan käsitellä myös EU:n ja Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolella.    

Käsittelemme kaikkien samalla matkavarauksella olevien henkilöiden tarpeellisia henkilötietoja. Matkan varaajalla tulee olla muiden matkustajien suostumus antaa henkilötietoja matkavarausta ja sen hallinnointia varten. Varauksen yhteyshenkilön tulee myös varmistaa, että kaikki matkavarauksella olevat henkilöt ymmärtävät, kuinka heidän henkilötietojaan voidaan käyttää.

Rekisterinpitäjä Matkavekka vastaa keräämiensä henkilötietojen käsittelystä. TravelCo Nordic A/S on kokonaisvastuussa konsernin matkanjärjestäjätoiminnasta ja käyttää määräävää valtaa konsernin pohjoismaisissa yrityksissä. Matkavekalla ja TravelCo Nordic A/S:llä on sen johdosta yhteisvastuu henkilötiedoista. Asiakkaan ensisijainen yhteydenottotaho suomessa on Matkavekka.

Henkilötietoja käytetään myös markkinointiviestintäämme. Mikäli asiakas ei jatkossa halua vastaanottaa markkinointiviestintää ja tarjouksia voi hän ottaa yhteyttä Matkavekkaan.

Matkavekka noudattaa kaikessa henkilötietojen käsittelyssä voimassa olevaa lainsäädäntöä. Pyydämme tutustumaan Tietosuojailmoitukseemme (https://www.matkavekka.fi/tietosuoja/), josta löytyy kaikki tiedot henkilötietojen käsittelystä.

 

12. ASIAKASPALAUTTEET JA REKLAMAATIOT

Palautteen tai reklamaation voi lähettää osoitteeseen Matkavekka, Asiakaspalaute, Äyritie 12 C, 01510 Vantaa tai sähköisesti osoitteeseen myynti@matkavekka.fi. Matkavekka käsittelee kirjalliset reklamaatiot kahden kuukauden sisällä vastaanottamisesta tai kuultuaan kaikkia osapuolia. Pyydämme lähettämään reklamaatiot kahden (2) kuukauden sisällä matkan päättymisestä. Reklamaatioita ei käsitellä puhelimitse.

 

13. VIRHEILMOITUS, HINNANALENNUKSET JA VAHINGONKORVAUKSET

Matkapaketin virheestä on ilmoitettava viivyttelemättä. Ennen matkan alkua virheestä ilmoitetaan Matkavekan asiakaspalveluun ja matkan aikana matkasta riippuen Matkavekan kohdehenkilökunnalle tai matkalipussa olevaan päivystysnumeroon.

Matkavekan ennen matkaa tekemä muutos voi oikeuttaa yleisten matkapakettiehtojen mukaiseen hinnanalennukseen. Mikäli virhettä ei voida korjata, mahdollinen hinnanalennus maksetaan vasta matkan jälkeen, kun virhe on todennettu. Mikäli virhe voidaan korjata ennen matkaa tai matkan aikana, hinnanalennusoikeus tarkistetaan tapauskohtaisesti.

Vahingonkorvausta vaativan on osoitettava konkreettisen vahingon arvo ja syntymisperuste. Korvausvaatimus on esitettävä kirjallisesti ja syntyneistä kustannuksista on oltava luotettava kirjallinen selvitys.

Jos matkustajalle on myönnetty hinnanalennusta tai vahingonkorvausta matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan unionin lainsäädännön tai kansainvälisten yleissopimusten nojalla, korvauksen määrä vähennetään yleisten matkapakettiehtojen ja näiden ehtojen nojalla myönnettävästä vastaavasta korvauksesta. Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan muiden tahojen myöntämistä matkapaketin virheeseen liittyvistä hyvityksistä/korvauksista matkanjärjestäjälle.

 

14. VERKKOKAUPPA JA ESITTEET

Matkavekka ei vastaa painetussa materiaalissa ja kotisivulla esiintyvien ulkoisten linkkien tietosisällöstä. Matkavekka ei vastaa paino- tai lyöntivirheistä.

Nämä Matkavekan lisä- ja erityisehdot on päivitetty 29.11.2019 ja ovat voimassa toistaiseksi. Matkavekka varaa oikeuden muuttaa ehtoja tai julkaista uudet ehdot myöhempänä ajankohtana.

 

 

Jaa tämä sivu sähköpostitse